zondag 20 april 2008

Voortreffelijk


In de trein op weg naar huis lees ik. Vaak schrijf ik wanneer ik onderweg ben met de trein, maar deze keer lees ik een boek. Een pocket – handtasproof. Het voorbijrazende landschap doet me zoals steeds nog sterker focussen op de woorden en de zinnen. Alles verdwijnt, de tekst blijft bij me.

Verwonderd lees ik over de Vijf Voortreffelijke Richtlijnen van het Boeddhisme. Naast de Tien Geboden uit de Bijbel, de yoga-sutra’s van Patanjali en de Twintig eet-je-happy tips uit Libelle, ontdek ik deze voortreffelijke richtlijnen.


1. eerbied voor het leven
2. vrijgevigheid
3. verantwoord seksueel gedrag
4. zorgvuldig spreken en luisteren
5. alleen gezonde dingen nuttigen

Dat laatste geldt voor alles wat je van buiten naar binnen brengt: eten, maar ook boeken, films, muziek, televisieprogrammma’s, enz. Het blijkt dus voortreffelijk te zijn om gezonde boeken te lezen en gezonde muziek te beluisteren. Over die televisie hoef ik me alvast geen zorgen te maken, want ik kijk niet. Omdat ik geen kabel heb, geen werkende antenne, geen digitale aansluiting, geen schotelantenne.
Mensen vragen me soms met grote ogen wat ik dan de hele tijd doe. Ik antwoord dan met grotere ogen dat ik niet zou weten wanneer ik dat ook nog zou moeten doen, tv kijken.
Als ik moe ben en ik heb het wel gehad voor die dag, dan plof ik in de zetel, eet chips en lees ter ontspanning een roddelblaadje. Gezond is een heel breed begrip.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

je bent geweldig, dikke kus!

Unknown zei

He Heidi, je hebt deze vijf richtlijnen eens een hele tijd geleden aan mij verteld en heel regelmatig moet ik daar aan terug denken... :-)
Doet me deugd te zien dat jij er blijkbaar ook nog naar terug grijpt ;)
Ze zijn dan ook inderdaad kort en krachtig en heel invloedrijk.
zoen
-s-

Anoniem zei

mooi zijn ze, die richtlijnen. ik neem ze mee. ik heb ze overschreven en ze worden mijn nieuwe vrienden.

de vriend van je vriend - maar eigenlijk wil ik me niet meer zo noemen.

dus.

je vriend.

xx

Heidi zei

dankje, vriend van een vriend, om vriend te worden, want dat vind ik er ook van