zaterdag 12 april 2008

Leuke lijstjes

Het is me wat met die orde in mijn leven. Mijn geheel ongevaarlijke neiging om te inventariseren strekt zich immers verder uit dan mijn boekenplank. Want als je er even over nadenkt, dan valt er ontzettend veel te inventariseren.

De ene activiteit past in de categorie ‘hartverwarmend’ en de andere valt eerder onder ‘hopeloos’. Terwijl er gebeurtenissen zijn die passen onder ‘bij te houden voor het nageslacht’ en andere momenten mogen genadeloos in de prullenbak. En verder de hoofdstukken ‘mannen’, ‘stomme zetten’ (zowel uitspraken als acties, van mezelf of van anderen), ‘intens’, ‘halfbakken’ en ‘grandioos’. Eindeloze mogelijkheden dus.

Maar mijn echte zwakte ligt bij de volgende lijstjes:
de boeken die ik gelezen heb / de boeken die ik nog wil lezen
leuke activiteiten om te doen
gekke plekken om te bezoeken
films om te zien / films die ik gezien heb
muziek om te beluisteren

Als ik iets nieuws vind dat in één van de lijstjes past, dan word ik daar helemaal gelukkig van, geïnventariseerde vrolijkheid is mijn deel.
Alsof dat opstellen van lijstjes goede punten oplevert. ‘Flink zo, jij hebt de meeste lijstjes.’ Of ‘Goed gewerkt! Jouw lijstjes zijn het meest uitgebreid.’ En dan maar gaan voor die tien op tien.
Of is het eerder zo dat ze houvast geven, een richting in mijn leven, een aanbod voor het geval dat er plots een dodelijk vervelend moment opduikt? Een illusie van controle, is dat het?
En dan zwijg ik nog van mijn kleerkast, van mijn administratiekaft en van de potjes in de keuken met lekkere etiketten...

Mijn leven gevat in een lijstje, ik kan het aan!
Iemand een archivaris nodig?

2 opmerkingen:

rozenherman zei

goede start Heidi ; leuk om lezen ; nu nog verder uitbouwen tot .......?

Unknown zei

Heidi, wat leuk, een klein venstertje in jouw gedachten. Zoiets moedig ik natuurlijk aan. Maak er gerust een flat screen of een Imax van :-) met grote fotokes en misschien ook filmfragmentjes en veel gedachten...
Wel, echt leuk!!