donderdag 6 augustus 2009

Verborgen centen

Geld in een sok onder de matras van het bed. Geld in een koekentrommel achterin de keukenkast. Geld in een vuurvaste doos achter een steen in de open haard.
Geld wordt op veel plaatsen verstopt. Of naar een bank gebracht.
Als kind en puber verstopte ik ook wel eens geld. Na mijn verjaardag of na nieuwjaar stak ik gekregen geld in een envelop en verstopte dat ergens in een lade van mijn bureau. Op dat moment had ik immers geen idee wat er mee te kopen, dus ik bewaarde het voor later. Vaak vergat ik dan helemaal dat het daar stak. Om enkele maanden later super blij te zijn als ik op het envelopje uitkwam. Deze techniek is me meerdere malen van pas gekomen, want het gekke was dat ik het terugvond op momenten dat ik geld nodig had. Tegenwoordig pas ik hem niet meer toe.
Maar wat dacht je van die man die ik onlangs sprak in de Nationale Bank van België? Nog in de tijd van de Belgische Frank gingen hij en zijn vrouw op vakantie. Enkele dagen tevoren haalde de vrouw 20 briefjes van 10.000 frank op de bank. (ik denk niet dat ze gingen kamperen in de Ardennen) Ze verstopte het goed, want zoveel geld in huis hebben, is vragen om problemen. De dag dat ze vertrekken vraagt de man om het geld en de vrouw vindt het niet meer. Zo goed verstopt dat het verdwenen is. Kan je je voorstellen... ? Ze zoeken het hele huis af, moeten uiteindelijke toch vertrekken en na de reis blijven ze zoeken. Nu ja, een mens geeft ooit op, zij ook, het geld bleef zoek en ze dachten er niet meer aan. Tot vorige week. Hij en zijn vrouw houden grote kuis in hun hele huis. En wat vinden ze tussen de uitschuifbladen van de keukentafel? Juist, een enveloppe met 200.000 lekkere Belgische franken. Goed voor een extra reisje.
Voor wie vaker meubels koopt op de tweedehandsmarkt: je weet nu waar kijken hé!

3 opmerkingen:

Kiala zei

Van leuke verstopplaatsjes gesproken. Ik was ooit bevriend met een jongen die vlees verkocht aan pittabedrijfjes. Op het einde van de dag zat zijn portefleuille vol met briefjes. Briefjes van honderd frank, tweehonderd, vijfhonderd, duizend ja zelfs vijduizend (of bestonden die niet?) In ieder geval, veel geld en netjes per waarde gesorteerd. Elke avond legde mijn vriend de centen netjes in de kluis van zijn baas. Op een avond was het te laat en zocht hij een geschikte plaats in zijn appartement. Waar gaan dieven niet kijken? vergeet dus maar de matras, je schoenen, de ijskast want daar kijkt natuurlijk iedereen in... Uiteindelijk had hij de juiste plaats gevonden! Nog later op de avond ( het zal al nacht geweest zijn)wilde we een hongertje doven met een stukje pizza. zoals je nu al wel kunt raden hebben we nog iets anders mogen doven...
de ideale plek? Niet voor hongerige koppels of dieven die graag briefjes a point lusten!

Heidi zei

auw, in rook opgegaan, zijn zuurverdiende centen - ken je hem intussen nog ;-) ?
ik hoorde intussen nog van goudstaven tussen het oud papier verstopt en inderdaad... met de vuilkar meegegeven. Ook over een matras waarin 100.000en euro's zaten en ter verrassing werd de matras vervangen voor een degelijk nieuwe terwijl de eigenares op vakantie was.
zo leuk hoe iedereen hierover wel een verhaal kent (er zit een boek in!)
leuk dat je op mijn blog beland bent

Unknown zei

weet er ook iemand waar je zoal sieraden verstopt ? heb paar kettinkjes verstopt, maar kan ze niet meer vinden.. :-(
Jan