zondag 18 mei 2008

Huiselijke geluiden


De geluiden van mijn huis, van mijn buren, van de kleine wereld rondom zijn bijzonder. Pianoklanken komen door muren en vloeren. Ze kabbelen vloeiend verder in mijn huis. Een vrouwenstem vertelt haar dag, luid pratend, buiten, op haar terras. Ik hoor haar, maar zie haar niet, ken haar niet hoewel ze mijn dichtste buur is. Ze zit op 3 meter afstand, enkel een muur die ons scheidt.
Geluiden van ver verkeer tuimelen over de platte daken, over de puntdaken en hangen wat in het groen van de bomen voor ze mijn oren bereiken. Wind blaast onder krantenpapier, het is niet in bedwang te houden. Het klinkt als een helse klus om nu de krant te lezen. Als ik van op mijn terras naar beneden kijk, zie ik dat het de buurvrouw is die probeert een papieren tafelkleed om haar picnictafel te spannen.
Iemand slaat een mat uit, iemand laat een rolluik zakken.
Denk ik.
Vogels fluiten er overal lustig doorheen.
Ik heb mijn radio uitgezet om deze wereldse muziek beter te kunnen horen. Ik denk dat ik zonder lawaai en met grote oren geluidsstil aanwezig ben.
Hoewel…
Hoe klinkt liggen in een hangmat?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heidi,
Fijn om te lezen dat je zo genoten hebt vanuit je hangmat, en aan het genieten bent dezer dagen zo ie zo, van je huiselijke geluiden.
Groetjes Geertje

Anoniem zei

Ik vind het ook heerlijk te luisteren naar alle geluiden om me heen. Daarom zet ik haast nooit de radio aan.

Anoniem zei

Je beschrijft de gewone dingen zo mooi. Ik zie het allemaal voor me. En, het einde tovert een glimlach op mijn gezicht.