woensdag 27 oktober 2010

Fan van

Ik wandel op straat. Het is een heerlijke nazomerdag, er hangt kalmte tussen de huizen. Aan de overkant zie ik een groepje monniken uit een huis komen, over het voetpad wandelen en een ander huis binnen gaan. Dat zag ik nooit eerder in mijn buurt.
Ik wandel op straat. Het is frisjes, een licht wind speelt met de eerste afgevallen bladeren. Ik zie drie mannen in een bruine pij een huis binnen gaan. Daar zijn ze weer! Er is hier toch geen kerk in de buurt? Wat zouden zij hier doen?
Ik wandel op straat. Het is een druilerige regendag, volop herfst. Ik wandel uit de winkel en er komt een man in bruine pij voorbij gewandeld. Gecamoufleerd onder een dikke regenjas met kap op.
Hallo.
Niets.
Excuseer?
Geen reactie.
Hallo!
Hij draait zich om en een paar mooie, heldere ogen kijken mij aan.
Mag ik iets vragen?
Zijn ogen kijken vragend terug en hij zoekt naar woorden.
You don't speak Dutch?
Non, je parle français.
Zijn heldere ogen kijken nu even de andere kant op, zijn schouders verraden een ongemakkelijk gevoel. Ik heb mijn stoute schoenen nu toch al aan dus ik vertel hem dat ik benieuwd ben wat hij hier doet, dat ik hen al eerder zag lopen. Hij volgt hier Nederlandse les, samen met andere broeders. Ze komen uit Polen, op uitnodiging van een broeder hier die met een tekort kampt in enkele gemeenschappen. Hij is Fransiscaner en dat doet me meer plezier dan dat ik zomaar even in het Frans kan uitdrukken.
Ik ben namelijk fan. Fan van een man die leefde zoals hij dat deed en ik kom hem op vele plekken tegen. Niet alleen in Assisi, waar dat nogal evident is, maar ook in Sardinië waar ik onverwacht in een klein klooster van Fransiscus beland. En op een plank in mijn boekenkast staat Het zevenvoudige pad. En nu dus op het voetpad in Berchem, vlak bij mijn deur. Ik zou nog even verder willen praten met deze man, maar hij wordt er echt te ongemakkelijk van en het weer werkt ook niet mee. Bovendien word ik ongemakkelijk van mijn Frans, dus we nemen afscheid en ik bedank hem voor het gesprek. Daar gaat hij, met zijn bruine pij en zijn heldere ogen. Ik roep nog snel 'succes' tegen zijn rug. Het woord golft hem achterna en hij werpt een korte blik achterom.
Fijne ontmoeting voor een fan.

Geen opmerkingen: