dinsdag 12 mei 2009

Mooi Marginaal

Met de fiets richting Conscienceplein, dat is een fijn tochtje, de halve stad door, met op het einde een mooie, knusse plek om te belanden. Het heeft lang geduurd vooraleer ik dat plein leerde kennen, en toen ik het dan kende vond ik het niet gemakkelijk terug – hoewel het drie toegangswegen heeft. Het is dan ook geen plein dat al van ver roept: ‘Ja, hier, hier is het, hier sta ik!’ Het is eerder het soort plein dat stil zegt: ’Verrassing, hier ben ik, dat had je niet verwacht hé.’ Om je dan verder met rust te laten en te laten ontdekken.
Mijn eindbestemming is de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Uit de folder: ‘De tentoonstelling Mooi Marginaal toont fraaie, met de hand gebonden boeken, vaak sublieme staaltjes van typografie en stuk voor stuk papieren kunstwerkjes.’ Meer heb ik niet nodig om op mijn fiets te springen!
De architectuur van de bibliotheek zelf is al indrukwekkend (tot de inrichting van de toiletten toe) maar de zaal in kwestie is overdonderend. Rijen van oude boekenruggen die met elkaar vergroeid lijken en tussen de rijen door staan grote bustes van mannen van geschiedkundig belang. Twee grote wereldbollen staan als wachters op het einde van de zaal elk in hun glazen kast. De wereld staat hier te boek, je voelt de woorden wegen op de planken. En dan temidden van al dat fraais nog meer fraais: de handgemaakte boeken waaruit ambacht en liefde spreken. Ook zonder facts and figures zie ik dat dit bijzonder is. Ik dwaal door de zaal en laat de boeken op me inwerken. Soms treft de inhoud me, één zin of een woord, en soms laat de typografie sporen na. De verzameling is uiterst divers. Er liggen prenten met spitsvondige woordgrapjes van een vereniging die strijdt tegen de ‘verengelsing’ van het Nederlands. Zo zie je een jager die tegen een hert zegt: ‘Leg je gewei af of ik schiet je tot moose’. Heerlijk toch, ambacht én humor tezamen. Als dan op het einde een suppoost nog eens benadrukt dat deze boeken met loden letters gezet zijn, groeit mijn bewondering zo mogelijk nog.
Met eigen ogen bekijken? Haast je, na 14 juni verhuist de tentoonstelling.

Geen opmerkingen: