woensdag 13 januari 2010

Aandacht

Soms komen de juiste mensen op je pad om je net dat te vertellen waar je die dag behoefte aan hebt. Zonder dat je er je daarom bewust van was dat het nodig was om een boodschap te ontvangen. Zo kreeg ik de volgende boodschap op een zilveren dienblad: Wat je aandacht geeft, dat groeit.
Ik kende ze al, maar herhaling doet deugd.
Een plant groeit als je hem water geeft, hem bijmest, in de zon zet (of juist niet) en er tegen praat. Een kind dat aandacht krijgt, geknuffeld wordt, eten en liefde binnenkrijgt, dat groeit. Negatieve gedachten groeien en worden een lelijke lawine als je ze aandacht blijft geven. Vriendschap groeit als je er aandacht aan schenkt, een brief schrijft, iets afspreekt, eens belt. Er zijn natuurlijk nog veel zaken die groeien als je ze aandacht geeft, dat laat ik verder aan je eigen fantasie over.
Waar geef ik aandacht aan in mijn leven? Wat vind ik belangrijk? Ik kan daar veel over praten, een mening over hebben of goede intenties uitspreken. Maar sla eens een pagina van mijn agenda open. Besteed ik mijn tijd aan dat wat ik belangrijk vind? Soms wel. Ja? Hoera dan! Maar als ik stilte en rust belangrijk vind en ik kijk naar mijn overvolle agenda, waar past dat dan nog? Of ik wil een gezond en lekker lijf maar mijn agenda staat vol dinerdates en zittende hobby's. Ik zou kunnen denken: 'werk aan de winkel', maar ik let wel op! Want als ik te veel aandacht ga besteden aan mijn agenda, dan gaat hij ook groeien. Dan wordt hij alsmaar dikker, met meer afspraken, nog meer to-do-lijstjes en meer contactpersonen. Ik durf er nog amper naar kijken of hij boert weer een extra bladzijde op.

Zou een leven zonder agenda dan een kalmer leven opleveren?

2 opmerkingen:

QbiT zei

Doet wat denken aan het Cherokee verhaal van de 2 wolven :

Een oude indiaan vertelde aan zijn kleinzoon het volgende verhaal.

Hij zei: "Mijn zoon, er is een strijd bezig tussen twee wolven die binnen in ons allemaal huizen.

De ene wolf is slecht, kwaad, jaloers, afgunstig, bezorgd en heeft spijt. Hij is hebzuchtig, arrogant en heeft zelfmedelijden. Ook is hij wrevelig, heeft valse trots, voelt zich superieur en inferieur tegelijk, liegt en heeft een groot ego."

"De andere wolf is goedaardig en welwillend. Hij straalt vrede, liefde, hoop, nederigheid en zachtaardigheid uit. En hij is ook vriendelijk, behulpzaam, empatisch, genereus en rechtschapen en vol mededogen."

De kleinzoon van de Cherokee indiaan zat een minuutje voor zich uit in het vuur te staren en na te denken over de woorden van zijn opa.

Dan kijkt hij zijn opa aan en zegt: "En wie wint er opa?"
Waarop de oude indiaan antwoordt:
"Degene die jij te eten geeft, jongen!"

Riet zei

Een boerende agenda... oh wat een heerlijk beeld!
Je hebt weer 100% gelijk. In die lijn heb ik ook besloten geen tijd/aandacht meer te steken/verliezen in facebook. Dan lees ik liever wat blogs zoals de jouwe of over naaien...